torsdag 16 januari 2014

Förberedelser


På fredag, alltså imorgon, ska jag till Gotlands Folkhögskola i Hemse och undervisa i stil och kulturhistoria. Det blir sista föreläsningen för den här årskullen och den kommer att handla om textilkonstnärer på 1900-talet.

Så jag har plockat fram en hög med böcker för att läsa på.
Karin Larsson är en bra början tycker jag. Märta Måås Fjetterström, Elsa Gullberg, Astrid Sampe, Viola Gråsten, Barbro Nilsson och Ann-Marie Forsberg kommer med så klart. Alla har skapat fantastiska verk och fört textilkonsten framåt. Jag kan bara inte gå förbi dem.

Böckerna handlar om Ingegärd Möller, Helena Hernmarck, Elisabet Hasselberg Ohlsson och Eva Ek Schaeffer - alla har jag jobbat med. En fördel när jag föreläser.

Så får jag plocka på den yngre generationen också. 
Anna Sjons Nilsson, Barbro Lomakka, Pasi Välimaa och Anu Tuominen.

Alltså - hur ska jag hinna med alla?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar