onsdag 19 mars 2014

Det var först ...

... år 2003 som jag såg utställningen
TUTANKHAMUN´S WARDROBE på Medelhavsmuseet i Stockholm.
Men den första invigningen av utställningen skedde redan i oktober 1999,
på Textilmuseet i Borås av Drottning Silvia.


Då var jag så imponerad av Christina Rinaldos arbete - och är det fortfarande.
Att hon tillsammans med sina studenter på Vävskolan i Borås 
lyckats kopiera en del av de textilier som hittades i Tutankhamuns grav.
För där hittades höftskynken, tunikor,kiltar, förkläden, bälten och skärp,
handskar, mantlar, huvudbeklädnader och sockor. 
Alla tillverkade med stor hantverksskicklighet och materialkännedom.

Mer än 400 olika textilier fanns bland fynden.
Textil som fått väldigt lite uppmärksammade innan projektet 
 
När jag idag läser utställningskatalogen ser jag att
Gillian Vogelsang-Eastwood startade hela projektet 1991 och 
att det utvecklades vid mötet med Christina Rinaldo 1995.
Dessutom ska Gillian föreläsa på textilkonferensen i Jordanien. Se här! 
Det handlar om broderi i Nordafrika och Mellanöstern som hon nu studerar.

Howard Carter, han som upptäckte Tutankhamuns grav, skrev: 
"Textilierna i denna grav kommer att vara av stor betydelse för 
textilhistorien och de kommer att kräva noggranna studier"
 
Till mig sa Christina Rinaldo en gång:
"Jag vet precis hur stora händer Tutankhamun hade, 
jag har kopierat hans handskar".

2 kommentarer:

  1. Jag minns hur fantastisk föreläsning Christina hade på Langska en gång för länge sen... Sedan dess harr jag till och från följt hennes arbete..visst var utställningen på Medelhavsmuséet häftigt.
    Tänk vad dom kunde för så länge sen.

    SvaraRadera
  2. Ja det är så imponerande när man läser om textilierna som kunde framställas. Överlägset den kunskap vi har idag!

    SvaraRadera