torsdag 13 mars 2014

Tack!

Till en årsdag fick jag en bok om vävning i Peru,


Glad blev jag då, boken är jättefin, rikt illustrerad med bilder.
Författaren Nilda Callañaupa Alvarez berättar om vävtraditioner
i Perus högländer. Allt från hur hennes intresse väcktes, 
hur tråden framställs, tyget vävs och den folkliga klädkulturen.
En rik källa till kunskap om textila hantverkstekniker.
Och en bok att inspireras av -  till nyskapande!

Glad blir jag igen
- ämnet kommer att behandlas på textilsymposiet.
Sophie Desrosiers ska föreläsa om sin forskning mellan
vävningen  i Perus kustområden och i högländerna.
Alltså läser jag boken igen och tack Kicki!

Från kustområdet finns gamla vävar kvar.
 Textilier som är 2000 år, några finns i Sverige.
På Världskulturmuseet i Göteborg.
Paracastextilierna såg jag första gången på gamla museet.
Nästa gång var på nya museet och utställningen En stulen värld.

Nu kan både du och jag ta del av dem här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar