lördag 19 april 2014

Dags för påskäggen!

Påskafton är de dekorerade äggens tid.
Och nu vill jag tipsa dig om enkla dekorer.


Som de här äggen, mönstrade med växtdelar.


Eller de här, där mönstret är framskrapat med knivspetsen.

Båda är färgade med torkade lökskal - de yttersta lagren.
Men sedan skiljer sig tillvägagångssättet åt.
Jag börjar med växtmönstren.


Du behöver förutom ägg och lökskal, sax, tubgas och blad.
Murgröna gillar vi på Gotland, men blåsipps- och vitsippsblad är ok.


Lägg det löv du valt mot ägget och trä tubgasen över.
Den ska hålla bladet tajt på plats mot ägget.
Knyt eventuellt en knut i varje ände på tubgasen.


Koka nu äggen tillsammans med lökskalen som ger en rödbrun kulör.
Jag kokar båda mönstersorterna samtidigt.
Ska du äta äggen väljer du koktid efter önskad fasthet på gulan.
Ska du rista fram ett mönster är en hårdkokt gula att föredra.
Med en knivspets skrapar du lätt på skalet.
Men pass på så det inte spricker!

Glad påsk!

3 kommentarer:

  1. Tror att jag varit lite slö inför påsken, skyller på att jag passat barnbarn. Men nu har ungarna åkt och jag ska dekorera äggen....

    SvaraRadera
  2. Det blir ju på rätt dag som de dekoreras. Mest synd om barnbarnen som inte får hjälpa till!
    Hoppas att äggen blev fina i alla fall.
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Dom blev jättefina och barnbarnen gilla!

    SvaraRadera