tisdag 1 juli 2014

Ursula Suter

I helgen har jag varit på kurs.
I tovning - veck, flärpar och strukturer.
För Ursula Suter från Mülligen i Schweiz.
 

Ursula är en urduktig tovare som utvecklat sitt hantverk.
Med hjälp av plast gör hon invecklade reserveringar på ullen.
Och får de mest fantastiska alster. 
Hur funkar det?, är en ständig fråga man ställer sig.

Inspiration hämtar hon från naturen, blommor, snäckor och grottor.
Inte färgen och formen, men strukturen.


Att se Ursula jobba med ullen är en fröjd!
Så elegant hon hanterar materialet.

Att sy fast plasten över ullen går hur lätt som helst.
För Ursula - själva gav vi nästan upp.
Med fast och bestämd hand handhar hon arbetet.

Och se med vilken gracil rörelse hon sedan drar i tråden.
För att få ull och plast att vecka sig.

Ursula - du är imponerande!




1 kommentar:

  1. Imponerande räcker nästan inte, jag blev mållös och bläddrar om och om igen i häftet hon sålde. Kanske jag vågar pröva något enkelt när jag är alldeles ensammen hemma. Nål och tråd hanterar jag, men att sy genom plast och fuktig ull..... Härligt var det att få vara med er en stund och se på!

    SvaraRadera