torsdag 2 oktober 2014

Torkade tomater

 Idag har jag provat något nytt.
Torkat tomater. I ugnen.
Väldigt lätt och supergott.


Det var på bloggen Soldat Rymans stugor jag fick idén.
Så jag skar mina tomater i skivor och la dem på ugnsgallret.
På så vis blev torktiden lite kortare. Saltade lätt.
På dryga två timmar blev de klara.


Tomatsorten är ryska plommontomater.
De ger riklig skörd och är väldigt fasta och köttiga.
Nu ska jag lägga in dem i olja.


Om jag hinner.
De är nämligen försvinnande goda!

3 kommentarer:

  1. Åh, så gott! Mina tomater blir nedkokade och inlagda i frysen. Och du, jättepumpan jag fick av dig; vilken bjässe det blev! Den ligger nu som en prydnad på den nygrävda jorden. Brukar du äta den? Räcker hela vintern i så fall...
    Yvonne

    SvaraRadera
  2. Min frys är full så därför var det så bra att torka tomaterna. Pumpan har jag bara för prydnad, gröper ur och sätter ljus i. Den går säkert att äta. Men så kul att den blev stor, min är mer i ordinarie volym. Fast jag drömmer om att de något år ska komma upp i 100 kilosklassen!

    SvaraRadera