söndag 2 november 2014

Konstkoll

 Allhelgonadag i regn - nästan som förväntat.
Mörkt och grått, men varmt.
Utmärkt för en promenad till konstmuseet.


Där pågår just nu en glasutställning, Formulas.
Sju glaskonstnärer ställer ut verk och de är väldigt olika.
I uttryck, frågeställning och kulörer, endast glasmassan känns gemensam.
Jonas Rooth visar praktföremål, och verklig prakt!
Ljuskronor som för tankarna till barockens pampiga ljuskronor.
Då man smyckade och pyntade för beundran och förundran.
Pampigt!


Karl Magnus Nilsson har skapat konst som för mina tankar till godis.
Syrliga karameller på burk, men så tittar jag igen.
 Och ser burkar med formalin, djur och foster.
Vid nästa koll blir det figurer i glas som ligger i glasburkar.
Mina jag är namnet, och här ligger Karl Magnus i flera upplagor.
Tankeväckande.

Utställningen pågår till den 25 januari 2015.

2 kommentarer:

  1. Den utställningen måste ses, inte för att jag är så himla förtjust i glas till annat än bruksföremål men väldigt fascinerande att det går att tillverka konstiga roliga saker. Ett hantverk som verkar så svårt och väldigt varmt!

    SvaraRadera
  2. Rolig utställning att se men något bruksglas visas inte. Glad blev jag av första delen i alla fall!

    SvaraRadera