torsdag 13 november 2014

Mumier i Taklamakan

Jag blev ombedd att göra ett inlägg om mumier på bloggen.
Att berätta vad jag vet om mumierna i Taklamakanöknen.
En del av dem såg jag när jag reste på Sidenvägen.
Skönheten från Loulan, ca 1800 år f. kr. Foto från boken The mummies of Ürümchi.
 Då besökte jag ett av museerna i staden Ürümchi där de finns.
Alla är inte utställda samtidigt och det råder fotoförbud.
Men med mig hem följde en bok om dem.


Den beskriver flera av mumierna som är hittade i området.
Dessutom deras textilier. Dräkter och filtar i ull.
Några är tovade, några vävda, en del nålbundna och så skinnplagg.
Helt otroliga textilier för sin ålder. En man hade tio hattar.
I olika tekniker och modeller.
Området där fynden gjorts består idag av öken.
Torkan, sand och salt har bevarat kropparna och textilierna i flera tusen år.
En gång var det en blomstrande stad. Fylld med folk.
Visst är hon vacker, Skönheten från Loulan.
Mer om henne kan du läsa här.
Och om mumierna i Taklamakanöknen läser du här. 

När jag var på textilsymposiet i Jordanien, i våras,
 föreläste Jorie Johnson om tovning längs Sidenvägen.
I hennes föreläsning dök de upp igen - mumierna från Taklamakan.
Vill du ta del av hennes föreläsning gör du det här.
Blir du nyfiken på boken?

Så stiliga och rofyllda de är, dessa mumier,
och så väl de gömmer hemligheterna de bär på.

Nu är inlägget gjort och läst!


4 kommentarer:

  1. Tack! De är fantastiska. Om jag inte redan köpt boken när vi ses nästa gång, så önskar jag låna den av dig!

    SvaraRadera
  2. Det går så bra, säg bara till. Det är en fantastisk bok med teorier om den textila kunskapens utbredning.

    SvaraRadera
  3. Tacksam får man vara, över markens bevarande egenskaper. Vilka skatter!!

    SvaraRadera
  4. Så sant!
    Vilken tur att den som hittat skatten förstått att ta hand om den, att det forskas på den och resultatet publiceras så fler kan ta del.

    SvaraRadera