tisdag 13 januari 2015

En stol för stickning

 Så var det dags att undervisa i stilhistoria igen.
Den här gången handlar det om nyrokokon.
En väldigt speciell epok.

Då kvinnor var hårt snörda och bar krinolin.
Tungt och hindrande!
Männen bar snäva långbyxor, frack och hög hatt.
Bekvämt!
Och barnen var några enklare kopior av de vuxna.
Precis som i bilderböckerna av Elsa Beskow.
Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin.


Den mest kända möbeln från tiden är nog Emman.
Fåtöljen utan armstöd, ännu i funktion - perfekt för stickning.
Tänk dig att du lutar dig bakåt, mot det stoppade ryggstödet,
du sitter riktigt bekvämt och mjukt på resårstoppningen,
 och kan "vifta" med armarna när du stickar.
Kan det bli bättre?

Undervisar gör jag på Gotlands folkhögskola.
Vill du veta mer om Elsa Beskow läser du här.

Schalen, nu så modern, hörde till.



4 kommentarer:

  1. Kan intyga att nyrokoko fåtöljer är bekvämt ..... och det är nog därför jag har dom kvar även om de varit på väg att ersättas många gånger./ N

    SvaraRadera
  2. hej
    Jag gillar också Elsa Beskow och hennes bilder.
    Undrar dock om du är medveten om vilken inriktning den sida har som du länkar till? Kommentarerna är inte så trevliga i mina ögon.
    Hälsningar
    "En av mina favoriter är Pelles nya kläder"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då - det var jag inte medveten om - men borde kollat lite bättre. Tack för ditt påpekande. Nu länkar jag om.
      Birgitta

      Radera
  3. Ja den där boken har man läst när man var barn ;)...nostalgi !!
    Nu har ännu en dag snart gått....tycker dagarna går så fort nu....är väl för att det blir mörkt så fort, men vi går mot ljusare tider...härligt!
    Bia

    SvaraRadera