tisdag 27 januari 2015

"Monogram" och "Geten och jag"

Som konstnär kan man inspireras av konst.
Göra en pastisch av en annan konstnärs verk och se det som nytt.
Vilket det oftast är - eller blir.


Anna Sjons Nilsson jobbar mycket med skulptur.
Hon formar olika "dockor" som uttrycker något hon vill säga.
Jag vill påstå att det är ett kännetecken för henne.

Hos en juvelerare på Hornsgatan såg jag detta konstverk.
"Geten och jag" en pastisch på Robert Rauschenbergs skulptur.
Den som finns på Moderna Museet och heter "Monogram".
 Här kan du läsa historien om den, en riktigt rolig berättelse.
Du får också se geten, med bilring.
Visst är det en likhet - getterna emellan?


Julgranskulor, glaskulor och ägg.
Det är ett annat kännetecken för Anna Sjons Nilssons konst.
Jag blir glad och upprymd varje gång jag ser den.
Dessutom tycker jag hon har en fyndighet i sitt skapande.
Även när det ligger högsta allvar bakom.
Med bilder från olika utställningar,
och annat spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar