tisdag 3 februari 2015

Mönstervandring

 Ibland upptäcker jag roliga saker på andras bloggar.
På bloggen LUNDAGÅRD såg jag stickmönstret Gammelgarn.
Stickat på en vante som låg i lapplådan.

Fingervantar i mönstret Gammelgarn.

Nyfiken som jag är frågade jag hur de hamnat där.
Så här löd svaret jag fick av Aja. Tusen tack!

"Vanten i min yllekappsäck vet jag inte så mycket om
 men jag har köpt den från ett finsk loppis i närheten av oss
och ägaren åkte med jämna mellanrum till Stockholm
och köpte dödsbon därifrån så det kan mycket väl vara 
att vantarna ursprungligen kom från Gotland!"

Så kanske gotländska vantar som hamnat i Österbotten,
eller ett mönster som stickats på båda platserna?

Lammvantar stickade på Gotland.

Mönster med lamm förknippar jag med Gotland,
och här blev de vanliga på 1980-talet.
Birgit Rosvall komponerade då en tröja för länshemslöjden.
Efter det kom en mängd olika lammtröjor.

Det är fascinerande hur mönster kan uppstå samtidigt,
hur de vandrar och förflyttar sig.
Inget är enbart gotländskt.

2 kommentarer:

  1. Spännande med mönstervandringar, när jag gick en broderikurs på halvfart var en av uppgifterna att studera broderier runt om i världen och hitta likheter med våra gamla traditionella.
    I en bok från Kina hittade jag en bild från en skarvsömskudde i kläde,ylle (osäkert vilket?).
    Hur som helst så såg den ut som våra vanliga skarvsömskuddar där man tar tillvara små bitar och syr ihop. Kan idéen kommit från svenska missionärer som kom till Kina på 1800- talet måntro?
    Spännande att se hur mönstren förflyttar sig...

    SvaraRadera
  2. Ja det är otroligt hur mönster och idéer har vandrat, ibland också föremålen i sig. Spännande att "forska" i detta och få bekräftat att vi är väldigt lika världen över!

    SvaraRadera