tisdag 28 april 2015

Sticknördar

Idag vill jag visa på en ny stickpodd.
Inspelad av två sticknördar - för det är de verkligen!
Och podden är redan inne på fjärde avsnittet, men ny för mig.



Det är Heléne Wallin och Johanne Ländin som delar med sig.
Nu, i fjärde avsnittet, allt de vet om Dala-Floda och stickning därifrån.
Flodavantar med påsömsbroderi och kavelfrans bland annat.
De förmedlar sina upplevelser från kurser de varit på,
och vad de vet om just Flodas stickhistoria.

 

Vantarna på bilderna däremot har Anna-Karin Jobs Arnberg tillverkat.
Först stickat i tvåändstickning, så broderat med påsöm, och som avslut en kavelfrans.
Det fanns tio par utställda på Liljevalchs konsthall sommaren 2012.
Anna-Karin är född och uppvuxen i Dala Floda.
Det textila arvet har hon fått med modersmjölken så att säga.

I podden berättas mer om Dala Flodas textila skatter,
och till podden kommer du genom att klicka här.







4 kommentarer:

  1. Av en tillfällighet fick jag veta häromdagen att den fanns. Jag älskar när nördar drar igång någonting som typ det här. Det ska bli spännande satt följa och x-tra kul att det var påsöm som vi ställer ut hela maj i skolhuset.

    SvaraRadera
  2. Oj - påsöm i skolhuset! Det bäddar för en utflykt till Östergarn...

    SvaraRadera
  3. Men så fint....undra vad en sån vante kostar !!....såå konstnärligt !
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Ja visst är de fina ... och kostar något över 1000:- paret. Men så är de helt handgjorda också av ett bra ullgarn. Jag tror inte timlönen blir så hög!

    SvaraRadera