fredag 1 maj 2015

Flagga

Jag kan inte gör konst av mina tygrester.
Bitar där inslag eller teknik testats för att se ett resultat.
Sånt som oftast hamnar i papperskorgen när beslutet är fattat.


Ja du vet vad jag menar. Man har ju lärt sig en noggrannhet. 
Så mycket roligare är det då att se Veronica Nygrens textila verk,
Flagga (för fritt fram), från 1964.
Ja en snygg flagga är det och vad skönt att få frihet i textilen. 
 

Samma frihet tar hon sig i applikationen Snart är det vår, 1966.
Den är inköpt av Nationalmuseum, 
som säkert ser mer konst än textilt hantverk i den.


Tittar du nära är den ganska slarvig, med lösa trådar och ojämn kant.
Men det är ju det som gör den originell.
Konsten är att vara först och att få en harmoni i det hela.

Så jag fortsätter slänga mina tygrester,
Men flaggar för frihet idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar