onsdag 20 maj 2015

Souvenirer

Från resor tar man gärna med sig minnen hem.
De flesta har man inom sig, men ofta vill man ha något som man kan ta på också.
Här kommer historier om några av mina souvenirer.

Jag gillar souvenirer som man kan använda, och särskilt tyg eller garn. Man kan sy sig något nytt, och varje gång man använder plagget (eller lapptäcket, eller vad man nu vill göra) så kan man tänka på sin resa. Tygerna på bilden över har allt köpts på resor. I botten ligger ett mönstrat tyg som jag köpte på bröllopsresa i Japan. I Tokyo finns en hel gata med bara tygbutiker! Drömmen för mig - kanske mardrömmen för min man (men äktenskapet överlevde denna prövning också). De två översta tygerna, det gul-gröna och det blå-gröna kommer båda från Europa. Det gula är köpt i London, och det blå i Dordrecht i Nederländerna. Nederländerna har jag besökt några gånger på jobbresor, och de har många små tygbutiker, och många stora brodeributiker. 

Sidentygerna till vänster i bilden, och bomullstygerna i paketet till höger är båda presenter från vänner som har varit på resor. Sidentygerna lyckades min vännina som bor i Sydkorea tjata till sig - kvinna i butiken förstod inte alls varför någon skulle vilja köpa tyg, istället för att köpa något färdigsytt! Quilt-tygerna i bomull kommer från Paris, där det tydligen också ska finnas bra tygbutiker att besöka om man någon gång kommer dit!

Lämna gärna tips på bra tygbutiker i Sverige eller resten av världen, så ska jag besöka dem när jag har vägarna förbi!

Hälsningar från Sofia.

3 kommentarer:

  1. Roligt att du är semestervikarie. Tyget i botten från Japan ... vad skall du göra av det? Inte speciellt japanskt eller är det bara som man tror ...?/ Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, tyget från Japan är nog inte så speciellt traditionellt japanskt, men om jag minns rätt är det designat av en Japanska. Jag har redan sytt en kjol av det, en enkel och ganska rak så att trycket får synas ordentligt.

      Radera
  2. Tyger är de bästa souvenirerna, både de som blir sydda till något och de som tas fram och tittas på emellanåt.

    SvaraRadera