onsdag 1 juli 2015

Textila redskap

En del textila redskap är självklara i sin form.
Enkla och väl utprovade så bättre kan de knappast bli.
Eller?


I ett museum fotade jag bildens verktyg,
en virknål för smygmaskvirkning.
Antagligen hemgjord, kanske av ett återbrukat bestick?
Dagens krokar har nästan samma modell, men är oftast av trä.
Och de fungerar lika bra, är kanske till och med behagligare att hålla i.


Igår fick jag en fin present, ett sätt med sticknålar.
Av den moderna sorten, där man skruvar fast kabeln på nålen.
 Så nu känner jag mig superrik på stickor,
och de ligger i en snygg ask och är lätta att hålla ordning på.

Tänk att sticknålar - som bara är en pinne - kan moderniseras,
förbättras och bli enklare att jobba med!

5 kommentarer:

  1. Intressant att denna smygmaskvirknål är så smal - de brukar ofta vara breda och platta. Naturligtvis måste både tekniker och verktyg utvecklas med tiden! Det betyder ju inte att man inte uppskattar eller respekterar vad folk gjorde förr! Själv gör jag mina egna virknålar för smygmaskvirkning, eftersom jag inte tycker om ens de moderna, behagliga smygmaskvirknålarna i trä...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är häftigt att man kan utveckla så enkla redskap.
      Är nålen så smal för att det ska bli tunna maskor? Eller pm det är återbrukat material för att den ursprungliga formen inte var bredare? Vad tror du?

      Radera
    2. Jag tror att formen kommer av det återbrukade materialets ursprungliga form (fast det är olikt en sked - om inte man vänt den åt andra hållet än vanligt?) Den som använde denna att smygmaskvirka med fick verkligen dra ut maskorna med en rörelse med handen. Om den skulle vara menad att vara smal och det verkligen är tänkt att virka tunna maskor som du säger, då passar den ju inte för smygmaskvirkning. Små eller tunna maskor passar dåligt ihop med smygmaskvirkning, det blir dels omöjligt att göra och dels ett dåligt resultat!

      Radera
    3. Ja vi lär nog inte få veta det rätta svaret... Sked känns lite fel, kanske det inte alls är återbruk utan nysmitt när det begav sig. Det skulle var kul att provvirka men det låter sig inte göras med dem här nålen.

      Radera
  2. Ha en fin vecka du med...nu kommer värmen för ett tag ;))
    Kram bia

    SvaraRadera