onsdag 29 juli 2015

Utställningarnas tid

Utställningarna duggar tätt,
de hör sommaren till, och tur är det, det här året.
Så nu vill jag tipsa om ännu två, nej fem, utställningar.
 

För trehundra år sedan gick drottning Hedvig Eleonora ur tiden.
Det uppmärksammas med tre olika utställningar,
på tre olika slott - men under lång tid.
Ett jubileumsår med många olika aktiviteter, se här

Jag besökte Gripsholms slott och fick se hennes säng och sänglinne.
Den var praktfull på sitt vis men känns igen,
nästan likadant bäddades när jag var barn.
Bolster byttes mot madrass, men kuddarna var lika.
Linet i lakanen var bomull och sidentäcket var maskinvävt enfärgat.
En smärre förändring under 250 år, ja så lite klasskillnad.

 Men Hedvig Eleonora hade verkliga praktfulla textilier.
De är också utställda, fem olika rum är fyllda.
Talande textil heter utställningen och pågår till 6 januari.

Drottningholms slott heter utställningen,
Trädgård och natur i hovkulturen.
Även den utställningen pågår till 6 januari.

Strömsholms slott visas utställningen
Ridkonst och fursteroll.
Den avslutas redan den 31 augusti.

Kungliga slottet finns också en utställning,
Extra allt - ett bord dukat till Hedvig Eleonoras ära.
Tyvärr hittar jag inga uppgifter om tider.
 

Tider finns på en annan utställning - men det är kort tid kvar!
en utställning som visas i Köpmansmagasinet, Smygehuk.
Men oj - redan den 30 juli är den över.
Hinner du kan du se Sara-Lisa Engströms broderi.
Jag gillar dem och har visat på dem förr, här.

Det här blev fler än fem, 
 men utställningarnas tid är nu!
 

2 kommentarer:

  1. Oj vad du är flitig på att besöka olika utställningar ;))....mycket intressant...
    Duken i mitt inlägg är alldeles för liten för att ha som matta och pläden har jag visat en gång förut, men kommer inte ihåg i vilket inlägg....få se om jag visar den i nästa om jag kommer ihåg det ;))...kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, mitt minne är kortare än en guldfisk... antagligen gillar jag pläden. Ja utställningar är kul och ger mig inspiration. Det gör du också, ska fundera på det där med virkade dukar till matta, det var häftigt.

      Radera