tisdag 18 augusti 2015

F-dur

Nu går det verkligen i dur!
Jag har provat ett för mig nytt garn.
Mjukt, tjockt och härligt att jobba med.


F-dur heter det och det produceras av Ull och Piano,
på Ihre gård här på norra Gotland.
På etiketten presenteras garnet så här:
"ett klangfullt löst spunnet garn med en ljus ton
av ull från en komposition av vita fårraser." 


Varje härva om cirka 100 gram innehåller ungefär 70 meter.
Kan tyckas kort men räcker i alla fall en bra bit.
 Garnet finns förutom i vitt även i Gotlandsfårets alla grå toner.


Dessutom färgat med syrafärger i gult, rött, blått och grönt.
Läckra kulörer färgade på grått garn som ger en dunkelhet åt nyansen.
Priset för en härva garn landar på 140 kronor.
Köpsugen? Jag förmedlar gärna kontakt.


4 kommentarer:

  1. Det verkar så fint Ire garnet. Jag har bara sett det i Nillas fina alster och väntar med spänning på när Nilla ska ha café med oss och vi köper garnet av henne för att öglesticka.
    Vad stickar du för något undrar nyfiken?

    SvaraRadera
  2. Visst är det Ihregarn och jag visar gärna vad jag stickar, men måste bli klar först.
    Och du - priset gäller det naturfärgade. Färgat garn kostar mer, jag glömde det i hastigheten!

    SvaraRadera
  3. Åh så fina garner...och väldigt läckra färger...även dom grå och ljusa ;))
    Synd att man inte kan sticka ;(...
    Ha det gott i sommarvärmen nu...
    Kramis bia

    SvaraRadera
  4. Åh så fina garner...och väldigt läckra färger...även dom grå och ljusa ;))
    Synd att man inte kan sticka ;(...
    Ha det gott i sommarvärmen nu...
    Kramis bia

    SvaraRadera