lördag 10 oktober 2015

Fjällnatur

I en storslagen natur,
med nästan avlövade björkar,
och snöklädda fjäll i bakgrunden ...


...där, i en hytte, tillbringade jag helgen.
I den norska fjällvärlden på Hardangervidda.


Vid horisonten, till vänster, vilar Hallingsskarvet, snöklätt,
och något till höger Hardangerjökul, även den med vit rygg, men dold i moln.



 Från en annan topp ser man ner i dalen,
älven och vägen, sida vid sida.
Det är i den här naturen man byggde BergensBanen.
En av världens vackraste järnvägssträckor, se här!
Det skedde för drygt ett sekel sedan,
och det är den bedriften Jan Guillou skildrar i Brobyggarna,
första delen i hans romansvit om 1900-talet.


Han är en mästare på att berätta en historia,
och fylla den med intressanta uppgifter,
som ger kunskaper man inte visste man ville veta.
Ett fenomenalt sätt att öka folkbildningen på!
Guillou har flyt i texten och den sporrar till fortsatt läsning.
Kapitlens växling mellan Norge och Tanzania ger omväxling i innehållet.
Men en person får lätt mista livet när den inte "behövs" längre,
ibland lite väl enkelt - kanske det hör romanskrivandet till.
När sista sidan är läst längtar jag till nästa del.



2 kommentarer:

  1. Den boken skulle jag kunna tänka mig att läsa. (Om jag inte satt och virkade så fort jag fick en minut över?!)

    Vackra fjällbilder! Höstfärger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar du läsa blir det inte mycket virkat innan boken är slut, men det kan vara kul omväxling.

      Radera