lördag 3 oktober 2015

Hej och hå!

Sängens prydnad, det är nog överlakanet.
I alla fall i södra Sverige.
Där har det lagts mycket krut på utsmyckningen.


Ja på hela lakanet, här var det inte fråga om mittsöm.
Inte gällde kypert heller, den tunnare och lättare tuskaften skulle det vara.
Jag tror rent av att man kostade på sig köpetyg, maskinvävt.
Så fållade man med hjälp av symaskin, smalt i fotänden,
en bred och dekorativ kant upptill.
Det gav en snygg och stadig avslutning som kunde vikas över täcket.
Så tillkom broderierna, här plattsöm, klumpsöm och engelska hål.
Notera med vilken säkerhet det är broderat, 
hur blommorna höjer sig över tyget och ger en relief.


H A står för Hilda Andersson, efter att hon gift sig, morfars syster.  
Jag vet inte om detta är hennes brudlakan, det känns som så.



 Men vad är då detta?
Antagligen ett äldre lakan, eller inte lika "fint".
Det är hopsytt på mitten och har lite grövre tyg än det förra.
Är det hemvävt? Hilda var en skicklig väverska.
Broderiet som går över hela lakansbredden är enklare.
Mest består det av stjälkstygn och bara några få motiv i plattsöm.


Men monogrammet är lika - till motivet.
Det har inte alls samma säkerhet i stygnet, var nålen sticks ner.
Inte heller samma fyllighet i tråden.
Är det här ett lakan som Hilda övade på innan det fina?
Men eftersom motivet är annorlunda tror jag inte det.

Jag misslyckas i mina teorier,
och jag misslyckas i mitt foto, jag är inte nöjd alls!
Hej och hå så jobbigt det blev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar