tisdag 13 oktober 2015

Hemslöjden i Östergötland...

... den är något alldeles extra.
Hemlandstoner, praktikantslit och förebild.
I alla fall för mig.


En affär med mycket konsthantverk och gedigen slöjd.
Lokalt producerad men också från annat håll.
Smakfullt skyltat, med en sinnlighet det är roligt att botanisera i.
Och mitt i hänger butiksskylten, loggan, de sammanställda mangelhästarna. 
En tydlig grafisk symbol formgiven av Nygårds Maria.


Så här såg en äldre variant av skylten ut.
Säkert har den nästan hundra år på nacken, lite sliten.
Bedagad av väder och vind - men vacker.


Rikligt och generöst med varor som bara lämnats i en hög.
Bindmössor broderade med silke på siden,
i tambursöm och med tillhörande tyllbroderat stycke.
 

Blandas med flätade mattor i fräscha färger.
Flätade av återbrukade trasor - kan kompletteras med vävd matta.
 

I en del av butiken ryms Slöjdgalleriet.
Här visas varje månad en ny professionell utställning,
med slöjd eller konsthantverk.
Just nu Barbro Fagerlind - jag återkommer om det.
 

Och så en smidd ring, ett armband i järn.
Tillverkat av Lennart Larsson.
Förebilden är en ring på porten till Rogslösa kyrka. 
Den som ska ge oss, deltagare på broderisymposiet, inspiration.

2 kommentarer:

  1. Nostalgi igen, jag praktiserade på Stockholms Stads och läns Hemslöjd på Hornsgatan. De första veckorna var jag i garnrummet, lukterna av vävskedar och garner att bobina, trassla ut och väga..... Vilka fina minnen! Sen efter praktiken stannade jag där och gick på vävkursen allra högst upp. Jag blir varm i hela mig när jag tänker på det! Och nu är det kontor och restaurang i lokalerna!

    SvaraRadera
  2. Ja tiderna förändras, men minnena har vi kvar. Fina dessutom!

    SvaraRadera