måndag 19 oktober 2015

Jaha...

... så kan det gå när jag blir uppslukad.
Jag glömde helt att fota och dokumentera,
på den tredje workshopen på broderisymposiet i Linköping.


När vi kom in i salen fick var och en en hög med tyg.
Och vilka tyger - vilken materialkunskap vi fick ta del av.
I botten på högen ligger ett vitt bomullstyg.
Tuppens babylakansväv, linneappreterat - alltså sånt finns inte idag!
Över det ligger en bit hellinne i tuskaft,
och därefter kommer en bordsfilt, i syntet, och så ett svart siden.
Överst är början på mitt broderi, ett siden i tuskaft,
som ligger på skrådden över ett tunt bomullstyg.


Nu kollar vi på tråden vi ska sy med, underbart silke!
Till vänster ligger en spole sysilke, används till förstygn i broderiet.
Så kommer några trådar knapphålssilke.
Ett sextrådigt "Floss" lämpligt till tambursöm.
Trådarna längst till höger är löstvinnat silke i två nyanser,
och här används hela kardelen, alla trådar.

Den syntetiska bordsfilten är ganska tjock,
och den används till att stoppa upp former, klippt eller uppruggad.
 

 De båda sidentygerna är olika inte bara till kulören.
Det svarta är lite taftaktigt, stumt och en aning svårt att forma.
Men det vita är underbart följsamt, segt och smidigt.
Det fick bli mitt övertyg och bomullen undertyg.
Mellan dessa lager stoppades så borsfilt och trådar in för att ge mönster.
Trapunto, matlassé och sticksöm provade vi.


Resultatet kan bli som jackan från Riga.
Men då är man mästare!
Tack Maria Silfverhielm för din kunskap.

4 kommentarer:

  1. Oj vilken rolig workshop.... Det kliar i fingrarna över att komma igång, sen kom jag på att jag hade ju inte kittet.... Det var ju dina bilder. Vill se ditt resultat!

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sytt ett stygn sen jag kom hem, så resultatet så långt ser du på översta bilden. Men i drömmarna skapar jag otroliga saker!

    SvaraRadera
  3. Det är väl härligt när material och lärare engagerar en så totalt att kameran glöms bort!

    SvaraRadera
  4. Ja det har du rätt i - lärarnas förtjänst alltså!

    SvaraRadera