söndag 4 oktober 2015

Lakan för en drottning

Hur kan kungliga lakan se ut?
Påkostade, av bästa kvalité och rikt utsmyckade,
det är min bild av ett kungligt lakan.


I somras fick jag möjlighet att ta del av lakanen,
på utställningen om Hedvig Eleonora på Gripsholms slott.
 Talande textil heter den och den pågår till 6 januari.
Här finns några av hennes sängkläder, flera lakan bland annat.
De "vanliga" var sydda av huslärft, ett något simplare linnetyg i tuskaft.
Märkta HE under kunglig krona i kedjesöm.


Hedvig Eleonoras märkning var lite speciell, 
förutom initialer var även namnet på slottet där de brukades inbroderat.
Tillverkningsåret var viktigt, men även ett ordningsnummer,
på så vis fick man ett jämt slitage på lakanen.
Det var också lätt att hålla koll på att alla fanns kvar. 

Utställda var även hennes brudlakan, såna brukar vara praktfulla.
Men nej, inte imponerade de på mig - först.
Ganska anspråkslöst broderi, med initialer och årtal under krona.
GH står för Holstein Gottorp hennes födelseplats.
 N 6 är nummerordningen, fyra par lakan följde med, 
alla sydda i den finare klosterlärften.
Längden var fyra och en halv svensk aln, dryga fem meter.
När jag ser på trådtätheten och stadkanterna förundras jag,
rent av imponeras - allt är handgjort, både tråd och väv.

Då kan jag dessutom förstå att även en drottnings lakan lagas.
På ett par ställen är rejäla stoppningar gjorda.
Både grova och klumpiga mot tyget.

Även barockens drottning fick spara!

2 kommentarer:

  1. Härligt att se att även kungligheter fick stoppa och laga precis som vi andra!

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns nästan som om jag gjort lagningen själv.

    SvaraRadera