lördag 21 november 2015

Ur Björk i Skåne

Utställningen Ur Björk har landat i Skåne,
närmare bestämt på Hemslöjden i Landskrona.
Och jag har sett den.


Det är ingen ny utställning precis, men sevärd.
Jag skrev om den redan i juni 2014, då den just haft vernissage.
Men det är först nu jag ser den med egna ögon.


Det är en lysande idé det här att visa vad bara ett träd kan ge.
Det blir på något vis så tydligt med rader av föremål.
Traditionella, som sopkvastarna och lövruskorna.
Lika användbara idag som för flera hundra år sedan.


Liksom björkvispen som gjordes på våren, en ny varje år.
Lika bar att vispa sås och sockerkaka med som att stänka färg på väggar. 
Som utsliten fungerade den som tändmaterial i vedspisen. 
Idag hamnar den förhoppningsvis på komposten.


 Saker till lyst blev det också, eller för att visa vad man kan.
För inte är det lätt att skapa dessa små skulpturer.
 
 

Möbler av björk har periodvis varit mode. 
Förståeligt, den blonda kulören är så skandinavisk.
Men den här stolen upplever jag har inspiration från Shaker.

Kul idé och bra slöjd, tycker jag att utställningen visar.
Dennis Dahlqvist tycker så här, här! 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar