lördag 19 mars 2016

Focus Borås

En för mig ganska anonym stiftelse heter Focus Borås.
Och genast tror jag att det bara handlar om Borås.
Att ge staden mer uppmärksamhet.


Men stiftelsen har även ett textilt intresse.
De delar vartannat år ut norra Europas största textilpris.
Till en i Norden verksam textilkonstnär.
Hurra! 
Textilpriser vimlar det inte av,
och här är prissumman hela 250 000 svenska kronor.
Dessutom görs en stor utställning med verk av konstnären,
på Textilmuseet i Borås och det ger uppmärksamhet.


Sedan år 2000 har priset delats ut, numera vartannat år.
Det har blivit en spännande lista på textilkonstnärer,
och det är inte många jag känner till sedan tidigare.
Några av de svenska mottagarna men absolut ingen annan.
Visst är det pinsamt att grannländernas konst är så anonym för mig.
Men så bra att kunskapen kan ökas!


Pasi Välimaa och hans svarta "Trasrya" känner jag till,
här har jag skrivit om den.

Annika Ekedahl är jag också bekant med,
och har skrivit om, här kan du läsa det.
Hon mottog priset 2013 och här kan du höra om hennes reflektioner.

Och tack Berit och Bengt Swegmark,
för att ni instiftade Stiftelsen Focus Borås













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar