onsdag 18 maj 2016

Almgrens sidenväveri

Har du inte besökt Almgrens sidenväveri i Stockholm?
Då är det verkligen dags att göra det!
Du kommer till en fabrikslokal från mitten av 1800-talet,
och där är det fortfarande verksamhet.


Det kan vara lite svårt att skilja på vad som är museiföremål,
och vad som är nutida arbetsmaterial.
För hyllan med silke i alla kulörer gäller nog båda delarna.


Och det gör det även för varpställningen.
Den vevas fortfarande för hand och har sett ut så här sedan 1700 kallt.
En något annorlunda modell mot dagens handvarpor.


Redkammar av olika grovlek,
alla med många år på nacken men still going strong!


Ljuset var viktigt i vävsalen,
och huset, som är byggt för väveriet,
 har extra många och höga fönster, samt fönster mellan rummen.
Elektrisk belysning kom tidigt.


Lokalerna har rymt verksamheten i massor med år,
och självklart har de slitits - men vilket vackert slitage!

 

Almgrens sidenväveri kan upplevas både som museum,
fabrikslokal och ett rum med installationer.
Idag fungerar det även som utställningslokal, mer om det imorgon.

Men här kan du kolla på SF journalfilm om fabriken.

6 kommentarer:

  1. Där har jag varit många ggr, känns som det stället funnits i hela mitt liv och det har det väl också? Spännande är det och lite kul att Tuss och Oskar har sitt här på ön...

    SvaraRadera
  2. Absolut har det funnits där hela ditt liv, och lite till... Jag kan tänka mig att du till och med jobbat där i ett tidigare liv, eller?

    SvaraRadera
  3. Ett av mina favoritställen!

    SvaraRadera
  4. Ja där finns det sannerligen mycket att titta på!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde 3 dagars praktik när jag vävde på hemslöjden på tidigt 60-tal. I ett tidigare liv kom jag från Flandern som vävare och bosatte mig med verkstad på Bellmansgatan ( min kusin har släktforskar) mina första månader i livet bodde jag just på Bellmansgatan, lite kul!

    SvaraRadera
  6. Mycket kul - det var väl det jag kände - du har vävningen i blodet!

    SvaraRadera