torsdag 19 maj 2016

Fiber art

Som sagt - det är lite svårt att veta vad som är vad,
på Almgrens sidenväveri - museiföremål eller arbetsmaterial. 
Och nu tillkommer utställningsobjekt!


Du ser på bilden, allt är blandat i en salig röra!
Fint och kul men svårt även för guiden att visa på rätt sak.
Ibland tyckte jag nog det blev lite rörigt, men det är tillåtande på ett fint sätt.


Jag kan även känna att väveriets material inspirerat.
Raine Navins uppspolade trådar kan nästan sättas i skytteln.


Om det inte var för att han lagt en boll på dem!
Ett klot gjort av papier-maché, lätt och starkt och helt runt.
Spolarna hjälper till att hålla det på plats.


Lite fabriksvibbar fick jag av Nina Bondesons broderier.
Känns som instruktionsbilder till konstiga apparater.
Kanske även hon har inspirerats av utställningsmiljön, väveriet.
"Jag syr det jag syr utifrån tankar och funderingar, erfarenheter, detaljer,
drömmar och infall som dyker upp i min vardag" säger Nina.


Carina Marklund bidrar med ett broderi kompletterat med "tredimensionella" tyg.
"I barnen skogen I skogen jorden I jorden början och slutet."
De tecknade screentrycken som bildar bakgrund är så välgjorda,
det är svårt att se vad som är tryck och vad som är broderi. 


 Utställningen har namnet "Samtidigt på en annan plats",
och den pågår till den 4 juni 2016.
Fem konstnärer från Fiber Art Sweden deltar,
Nina Bondeson, Eleonor Boström, 
Carina Marklund, Raine Navin och Sara Olausson.

Ett treårigt samarbete under namnet Siden och samtid,
pågår mellan Almgrens sidenväveri och Fas.
Syftet är att skapa en arena för dagens textila konst,
men även föreläsningar och workshops ingår i projektet.

På Almgrens sidenväveri finns fullt med vackra föremål.
Det kan vara svårt att skilja dem från konstverken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar