torsdag 25 augusti 2016

Gotland ART WEEK

Den här veckan pågår Gotland ART WEEK.
Invigningen skedde i söndags kväll,
och om jag förstått rätt sattes då det här gänget rör upp.


Jag var inte med i söndags men tog mig en titt igår.
Jag blev ganska konfunderad,
vad är det för "skulpturer", vem har skapat och varför?
Frågorna ramlade över mig men inget svar fanns att hitta.
Dessutom hade en person sprängt ramen och gjort en helt egen installation.
Både i form och utrymme, men ändå inte lämnat en förklaring.


En del rör hade konstnären lagt ner mycket jobb på,
det kändes att det fanns en tanke bakom och röret blev en konstupplevelse,
och inte bara ett rör som var pyntat.
Det här cylinderhuset hör dit - en kul lösning på uppdraget tycker jag.
Snyggt genomfört av fint material dessutom.


Ett annat rör som gav ett avtryck är det "silvriga".
Kanske inte så unikt på bild, men på plats vaggar det sakta fram och åter.
Häftigt - det liksom svävade en bit ovanför marken.
De gula rören i bakgrunden bidrog med en upplysning.


En etikett var klistrad på dem med reklam för Skolgalleriet.
Sommarens utställning på Vänge gamla skola.
Kan det vara galleristerna och konstnärerna i skolan som gjort dessa rör?

En vild gissning som står obesvarad.
Om Gotland ART WEEK kan du läs mer här.



2 kommentarer:

  1. I går satt vi med TG och stickade på Södertorg, innan gick jag runt lite och fann många saker som bara stod där, ingen lite skylt om vad-vem ? Det hade varit kul att veta tanken bakom....

    SvaraRadera
  2. Konst ska upplevas och tolkas individuellt - men några ord på vägen kan göra upplevelsen så mycket bättre. Konstnären borde aldrig vara anonym utan kunna få sin uppskattning! Så tycker jag.

    SvaraRadera