lördag 3 september 2016

Bra konst?

Dr TexLers skörhetsinstitut känns som ett laboratorium.
Själv har han gått på lunch eller semester,
men verksamheten är i full gång.


I dörren möts du av en vänlig person med nyfiken blick.
För evigt nyanställd - bara en sån sak.
Huvudet har Erik Torstensson nåltovat.
Ull är formad med hjälp av nålar som har hullingar.
Sticker man tillräckligt mycket fram och tillbaka i ullen hakar den ihop.


Det här är en utställning som engagerar besökarna.
Jag var där på en guidad visning, Agneta Gazelius visade utställningen.
Vi var ett tiotal personer och flera av dem hade varit här tidigare,
för någon var det fjärde besöket, så du förstår att den är sevärd!


Längst ner, längst in i hyllan gömmer sig dessa figurer,
och ska man se dem på nära håll - ja då är det att krypa på golvet.
Förskrämda tovade figurer tittar fram ur sidenfodral.


I andra hörnet har dessa "dockor" sitt tillhåll.
Tomt hålögda - vad har de sett? Vad har de varit med om?
"Äppelmunkar" är namnet och de består av täljda och torkade äpplen,
som omsvepts med växtfärgad lakansväv.


På hyllan över förvarar TexLer en samling snäckor.
Skönt formade i ull och siden. 
En del av hans naturaliekabinett kanske?


Tittar du på nära håll ser du hur fint Erik fått till formen.
Han är en mästare i textil skulptur, kan se hur tyget ska draperas,
förstår var stygnet ska dras åt lite extra för att formen ska bli som han vill.


På översta hyllan förvaras textila etuier.
Först blir de nästan bara som utfyllnad, ett gäng grytlappar.
Tygbitar som lagts på varandra och som hålls ihop med uppochnerstygn.
Shibori kallas tekniken i Japan.


Sen ser jag att det är ett motiv sytt på varje objekt,
och att det är etuier, för diverse småsaker.
En uggla med duniga fjädrar, här lite slarvigt broderad med ojämna stygn.


Ännu en fågel träder fram vid närstudier.
Titta på stygnen som formar huvudet, det ger en dunighet,
det måste alltså vara en fågelunge som avbildats.
Det här är något av Eriks styrka tycker jag,
han kan forma  stygnen - ja nästan teckna - med dem,
 och få mig att se en spröd och ömtålig natur.
Blandningen av ull och det tunna sidenet bidrar förstås,
samt att han färgat materialet med växtfärger.

En del av konstverken har jag sett tidigare, på andra utställningar, 
men det gör inget, nu är sammanhanget nytt,
och verken har getts en ny innebörd.
Så kan det vara med bra konst!









2 kommentarer:

  1. Lustiga med djup,så upplever jag Eriks objekt. Han är så bra!

    SvaraRadera
  2. Han håller fast vid sin stil - och den är så bra och det är så bra!

    SvaraRadera