fredag 2 september 2016

Dr TexLer

Har du träffat Dr TexLer?
Inte - men det kanske du ska vara glad för.
Fast ett besök på utställningen med honom är ett måste!


Den visas på Gotlands konstmuseum till den 18 september.
Jag som ibland läser lite tokigt trodde att TexLer hade ett skönhetsinstitut.
Förväntade mig snygga saker, visst vackert men inte alltid skönt.
En annorlunda, tankeväckande utställning som sätter hjärncellerna i rörelse.
Klicka här så får du ta del av museets tankar.


Erik Torstensson, den ena av konstnärerna jobbar med textil,
och i tovningens kretsar är han ganska känd. 
Karin Sutare, den andra konstnären, jobbar med lera.
Inte ofta som krukmakare. Leran får uttrycka hennes tankar om livet.


Hon formar leran till konstverk, för vägg och bord.
Karin är sparsmakad med färg, jobbar nästan bara med vitt och svart.
Däremot alltid förunderligt vackert tecknat.
Fantasifulla porträtt av människor från igår, idag och kanske också morgondagens.


Här är en hel rad med folk som vill in på institutet.
Glada, förväntansfulla, eftertänksamma, arga och ilskna, alla sorter.
Men så personliga, individuella porträtt.


Kanske var det här jag förstod att det inte är skönhetsinstitut,
nej med denna fasa, som Karin Sutare uttryckt,
 måste det röra sig om något annat.


Även Erik Torstenssons Gaffeldjur är misstänksamt avvaktande.
Vad ska hända, vad sker där på Dr TexLers skörhetsinstitut?
Jag kollar imorgon!


4 kommentarer:

  1. Skulle jag vilja se, men ingen resa är inplanerad till Gotland.

    SvaraRadera
  2. Otur! Det är en väldigt bra och tankeväckande utställning. Spännande textil men även intressanta bra frågeställningar.

    SvaraRadera
  3. "Jag har för mycket Aspberger för ditt hyckleri", jag skrattar så jag gråter!

    SvaraRadera