söndag 25 september 2016

Kulturlördag!

Igår spelade Gotlands balalajkaorkester,
och då är det drag - fullsatt med väldigt hög stämning.
"Längs floden" hette konserten och anspelade på Gotlands kontakter med Ryssland,
särskilt staden Novgorod där gutarna hade handelshus.


Men på vägen till konserten ramlade vi in på utställning.
"En matta som liknar mig"galleri GKF.
Josefin Gävfert visar handvävda mattor.


Det är verkligen annorlunda mattor som Josefin vävt.
Vävtekniker som jag inte direkt förknippar med mattproduktion.
Daldrällar som ovan bland annat.


Färgskalan är lysande och praktfull.
Inte heller den är något jag förknippar med golv.


Likadant är det med garnet,
både varp och inslag är av ullgarn.
Däremot har Josefin blandat tunt och tjockt garn,
och det verkar inte påverka resultatet - kvalitén är bra.


Och mattorna känns som en frisk fläkt - nytänk helt enkelt!


Och konserten var också så himla bra.
Vill du lyssna en stund? Klicka här!
Eva Sjöstrand lotsade oss längs de ryska floderna,
genom kärleken och mellan århundradena.
Runt den uppblossande rysskräcken för att visa på vår likhet som människor.
Två uppfriskande kulturmöten på samma dag!

7 kommentarer:

  1. Hade ingen chans att åka in och lyssna, fullt ös på torpet. Men jag pratade med bästa Eva S om mitt nästa projekt till TG utställningen och hon blev så glad och stolt! Min broderivinter är räddad och jag får lyssna till balalajkorna som jag har i min padda!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett typiskt gotlandsliv alltså, så många olika aktiviteter erbjuds att det är svårt att välja och hinna med alla går inte! Tur att du har paddan.

      Radera
  2. Visst är det en dubbelväv, den översta? Planerar just nu en halsduk i dubbelväv, strikta svarta och vita rutor. Känner mig så feg när jag ser detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut - den första och sista vävbilden är dubbelväv. Men visst är det daldräll däremellan?

      Radera
  3. Hon är duktig Josefin, men om någon kan väva så är det ju du Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika fantastiska vävar gör ni båda - fast med helt olika uttryck. Och det är väl tur! Annars skulle livet bli likformat och trist. Ser fram emot att se din halsduk på bloggen.

      Radera
    2. Halsduken kommer! Men jag ska tänka lite till.

      Radera