tisdag 13 september 2016

Tartu igen!

Förra gången jag var i Tartu blev det ett besök på museet.
Estlands nationalmuseum ligger i Tartu, klicka här så ser du hur det var.
Som jag minns det var det väldigt fint med mycket textil.


Så det var klart att ett besök där var givet,
och jag såg verkligen fram emot det, för att fota dräkter,
vantar och detaljer av olika textilier.
Jag läste i info-broschyren att museet var stängt för att flytta,
men jag uppfattade att en mindre utställning skulle visas.
Så jag travade iväg, lokalerna ligger inte helt centralt.


Men när jag kom fram var det stängt, trots att det borde vara öppet.
Jag fattade inget och stod där och rykte i dörren.
Till slut kom en man och förklarade, stängt pga flytt.
Men han visade en modell på nya museet - och den är häftig.
Nu blir det placerat på en äldre flygplats,
och byggs på själva landningsbanan, det syns ju tydligt.
Den 1 oktober öppnar museet igen och det kommer säkert vara värt ett besök.
Klicka här och du får en glimt av hur det blir.

Jag återvänder till Tartu!

2 kommentarer:

  1. Då måste det snart bli en ny resa till Tartu, även jag har många fina minnesbilder från gamla museet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det gamla museet var bra och om nu det nya ska bli bättre blir det superbra!

      Radera