söndag 4 september 2016

Tyckt om tryck

Det första du möter när du besöker utställningen,
Dr TexLers skörhetsinstitut,
är en svävande vacker mobil med tryck.


Skira sidenfanor snurrar sakta i luftdraget från förbipasserande.
Tillsamman blir de en helhet som kan studeras i detalj.
Varje enskilt tryck kan stå för sig själv.
"HjorRten" - screentryck på växtfärgat siden.


Här har Erik lekt med blad, han har vänt och vridit på dem,
och format ett praktfullt hjorthuvud. Så medvetet!
Hjorten är närvarande, som om han tittar på mig med vaksamhet.
Är du farlig? Vad ska du göra? Ska jag fly?


I varje enskild bild kan jag läsa in liknande uttryck.
Sidentyget är dessutom så skirt att trycket går igenom tyget,
bilden är lika stark på båda sidor.


Det i sin tur gör att hjorten vänder olika sidor till,
jag ser ibland höger, ibland vänster profil.
Båda lika känsliga, lika stolta och närvarande.


Motivet har Erik brukat på några verk till.
Hjorten är tryckt på växtfärgade sidenlappar som kastats ihop.
tydliga raka stygn som bara finns där för att hålla ihop tyget,
och ändå - de bidrar så mycket till konstverket.


Trycka på tyg kan göras på många vis,
och jag har provat flera,
men ändå förstår jag inte fullt ut hur detta är gjort.
Som textilare är det oundvikligt att fundera på teknik och material.
Här är trycket fulländat, sidenet av bra kvalité och växtfärgningen miljövänlig.
 Tyget är inte slätt och inte jämt i kanten och verket saknar avslutning,
jag brukar ju opponera mig mot sånt.
Är det just motivet som gör, att det här inte spelar någon roll?


Är det Erik Torstenssons förmåga att spegla naturen,
på hans alldeles egna vis som gör en montering överflödig.
Eller har han lämnat över problemet till en eventuell kommande köpare,
som kan välja själv - som det är eller glas och ram.
Jag tycker om trycket!

1 kommentar: