fredag 5 september 2014

Mössan på!

 Snart är det tid för mössa igen.
På min Dalaresa besöktes Sätergläntan.

  
 Högt uppe på berget med vid utsikt över nejden,
ligger butiken, men framförallt skolan.
Alla med anknytning till slöjd och hantverk.
 

Mössans tid är snart, så det skyltades med dalamössor.
70-tals nostalgi och ett kärt återseende.
Rättviksmössan, Leksandsmössan och Falumössan.
Tack Ingemar Stenmark!
För att du gjorde den mönsterstickade mössan så poppis.
Rättviksmössan och Leksandsmössan har gammalt påbrå,
men Falumössan är relativt ny och jag vet när den kom till!
Svart Annica Karlsson har formgivit den ca 1975.
Under sin utbildning till hemslöjdskonsulent på HV.
Ämnet var produktutveckling och Annica tog inspiration
från förklädet till Stora Kopparbergsdräkten, den som bärs av Falufolket.
Mössan finns i tre färgställningar och stickas fortfarande.
Nästan 40 år efter att den formgavs, som skolarbete.
Kan man kalla den en klassiker?


Ett kärt återseende blev det även av boken Lammskinn.
Skriven av Elvy Johansson, Kälder gård.
I Havdhem på Gotland driver hon sin skinnbutik.
Syr allt från pälsar och västar till tofflor och vantar.
I boken har hon samlat en livstids kunskap.
För att delge den till dig som läser.




2 kommentarer:

  1. Min älsklingsbutik, jag går alltid därifrån många kronor fattigare, men lycklig i själen för jag har alltid köpt något riktigt och viktigt. Inget köp man ångrar sig.

    SvaraRadera
  2. Ja där finns många bra att ha saker, som man kan lägga på sitt lager. Och bokdisken är ett mindre himmelrike.

    SvaraRadera