tisdag 20 september 2016

Skolor med mode

Jag har skrivit om henne tidigare, här,
men jag gillar hennes modeller och material.
Hennes plagg är enkla men visar på annorlunda lösningar.


Då visades dräkterna på HV Galleri, en elevutställning.
Nu har jag sett dem på utställningen Mode i sju akter på Kulturhuset.
En utställning där tre designskolor visade mode. + lite till.
Utställningen är slut, men klicka här för mer info.


Nu är Astri Sörby representant för Handarbetets vänners skola.
Ett bra val tycker jag. Tre kreationerna visar på avtryck i kalk, jord och hav.


Samtliga är tillverkade för hand,
och det är just hantverksskickligheten som är HV:s signum.
Här skolas eleverna att behärska teknik och material mer än formgivningen.


Är man utbildad på Konstfack gäller formen mer.
Efter genomgången textillinje har man skolats i design och mode,
mer än i textila teknikers utövande.


Amanda Hultman var en av dem som representerade Konstfack.
Här finns ett klart utforskande av hållbart mode.


Roliga och inspirerande skisser förklarar hur hon tänker.


Provvävar i olika material visar på om det fungerar.
Provtryck på tyg ger en klar bild hur det blir.


 Det finns något intressant i smycket,
kanske sättet det är tillverkat på eller är det formen?


Men de färdiga kreationerna - hur blev de?
Jag tyckte nog mer om skisser och provexemplar.
Kanske är det så att Konstfack är bättre på designprocessen?


Nå men Bäckmans då - modeskolan framför andra,
hur ser deras elevers arbete ut?
Kul och roliga!
Ett väldigt experimenterande och undersökande av kropp och kläder.


Kanske inget jag kan tänka mig att bära,
men Disa Gadd har tagit ut svängarna på ett raffinerat vis. 


Jag upplever att man diskuterar mode och stil.
Vad vill du uttrycka med dina kläder och varför just det.
Ett utforskande och ifrågasättande.


Fast jag vet inte om jag tycker det är vackert?
Å andra sidan - det är onekligen mannens form på äldre dar,
efter mycket öl och stillasittande.


2 kommentarer:

  1. Ojdå, jag måste ha tagit fel på datum. Hade tänkt se utställningen den här veckan. Nu fick jag ändå se en del, tack.

    SvaraRadera
  2. Otur -det var kul att se den, särskilt om man har ett modeintresse, men även för en textilare var den spännande.

    SvaraRadera